İslamın Temelini Teşkil Eden Beş Hadis-i Şerif

Kuran-ı Kerimden sonra İslamın ikinci temel kaynağı olan Peygamber Efendimizin Hadisi Şerifleri her biri birer hikmet pınarı, hakikat ve marifet denizidir. Hakikati arayanlara hidayet levhaları, maşuka varan yolda aşk membaıdır. Fitne dalgalarından kurtaran Nuh’un gemisi, zahiri ve batıni düşmanlarından koruyucu Allah’ın (cc) askeridir.

Ebu Dâvud (rh) şöyle demiştir: "Hz. Peygamber (sav) den beşyüz bin hadis yazdım. Bunlardan hükümler konusunda dörtbin sekizyüz hadis seçtim. Zühd ve takvâya dair hadislere gelince; Bir kimseye bunlardan dini için aşağıdaki dört tanesi yeter:

[b]1)[/b] Ameller niyetlere göredir.

[b]2)[/b] Helâl ve haram açıklanmıştır.

[b]3)[/b] Kişinin kendini ilgilendirmeyen şeyleri bırakması müslümanlığının güzelliğindendir.

[b]4)[/b] Sizden biriniz, kendisi için sevip arzu ettiği şeyi mümin kardeşi için de istemedikçe gerçek mümin olamaz hadisleridir"

Bu dörde ilaveten "Kim bizim dinimizde olmayan bir şeyle amel ederse [bidat işlerse] o reddolunmuştur" hadisi şerifini de önemine binaen beşinci hadis-i şerif olarak kaydetmiş olduk .

Her birisi inci misali kıymete haiz olan Efendimizin (sav) hadisi şeriflerinden İslam ulemasının pek çoğunun Medarul İslam diye haber verdiği (yani İslamın temelini teşkil eden hadisler arasında ekseriyetle zikrettiği) Beş hadisi şerif :

[b]Birinci Hadis-i Şerif:[/b]


Hz. Ömer (r.a) rivayetiyle Peygamber Efendimiz şöyle buyurdular:

[b][color=crimson]«Ameller (in değeri) ancak niyetlere göredir. Herkese ancak niyet ettiği (nin karşılığı) vardır. Artık kimin hicreti, Allah ve Resulüne ise, hicreti de Allah ve Resûlünedir. Ve herkimin hicreti de elde edeceği dünya (malı) veya nikâhlayacağı kadın için (yapılmış) ise hicreti (ancak) hicret ettiği şey içindir»[/color][/b]

( Ahmed b. Hanbel :müsned, Buhari. Müslim, Tirmizi, Ebu Davud, Nesei, İbn. Mace)

Bu hadisi Şerifin ışığında özet olarak;

[b]1-[/b] Bu Hadis-i Şerif hakkında Abdurrahman Bin Mehdi (rh) şöyle demiştir. ‘Kim bir eser yazmak isterse bu hadisi şerifle başlasın. Şayet ben konular içeren bir eser yazsaydım her konunun başına bu hadisi şerifi yazardım” Buhari Şerifin, İmam Nevevi’nin El –Erbein isimli kıymetli kırk hadisinin bu hadisi şerifle başlaması da manidardır. Alfabetik olduğu halde İmam Suyuti’nin Camius-Sağir adlı hadis külliyatına bu hadisle başlaması bu minvalden hareketle olsa gerek…

[b]2-[/b] İmam Şafi (Rh) bu hadisi şerif ilmin üçte biridir demiştir.

[b]3-[/b] Niyyet ibadetleri birbirinden ayrıştırır ve adetleri ibadetlere dönüştürür…

[b]4-[/b] “İnsanlar niyetlerine göre haşrolunurlar.”(İbn-i Mace)

[b]5-[/b] Yahya Bin Ebi Kesir :“Amelleri öğrendiğiniz gibi niyetleri de öğreniniz. Çünkü niyetler amellerden daha tesirlidir”

[b]6-[/b] Mutarrif Bin Abdullah : ‘Amellerin ıslahı niyetlerin ıslahı ile alakalıdır.’

[b]7-[/b] İyi niyet haramları meşrulaştırmaz, temel konulardaki cehalet şeran da mazeret sayılmaz.

[b]8-[/b] “Esas muhacir Allah’ın yasakladığı şeylerden uzak durandır. (Buhari)


[b]İkinci Hadisi Şerif[/b]


Numan bin Beşir (r.a) rivayetiyle Peygamber Efendimiz şöyle buyurdular:

[b][color=crimson]“Helal bellidir, haram bellidir. Bu ikisinin arasında şüpheli şeyler vardır. Size bunu bir misalle açıklayacağım. Allah Teala’nın bir koruluğu vardır. Allah’ın koruluğu da haram kıldığı şeylerdir...”[/color] [/b](Şüpheli şeylerden kaçınmayanlar) koruluğun kenarında hayvanlarını otlatan kimse gibidir. Kolladığı hayvanların her an koruluğa dalması mümkündür. Kim şüpheliye yaklaşırsa ansızın ona karışıverir.

(Taberi –Mucemul Kebir)


Bu hadisi Şerifin ışığında:

[b]1-[/b] Kuran ve Sünnet ölçeğinde gün aydınlığı kadar helaller ve haramlar açıktır. Ancak kalbinde eğrilik olanlar helallerde ve haramlarda haddi aşar.

[b]2-[/b] Şüpheli şeylerden kaçmak esastır. İnsanların çoğu şüphelileri bilemez ama sorulduğu zaman şüphelileri ayırt edecek mütehassiler de yok değildir.

[b]3-[/b] Hz. Abbas (RA) : ‘Allah’ın Rasulü helalleri ve haramları apaçık beyan edip gün aydınlığı gibi bir din bırakıp darı bekaya irtihal etti.” buyurmuştur.

[b]4-[/b] Şüpheli şeyler füyûzat kabı kalbi tahrip edici zehirleridir.

[b]5-[/b] Ashabı Güzîn şüpheli şeylere yanaşmaz; sonradan şüpheli olduğunun farkına varırsa yediği ve içtiği şeyi kusardı.

[b]6-[/b] Hasan Basri (rh): Kişi harama düşerim korkusuyla helalden bir kısmını terk etmedikçe takvaya ulaşamaz…

[b]7-[/b] Abdulkadir Geylani (ks) buyuruyor ki: Haram yemek kalbini öldürür. Helal yemek ise onu ihya eder. Lokma vardır nurlandırır, lokma vardır onu karartır. Haram yemek seni sırf dünya ile iştigale sürükler ve sana günahları hoş gösterir, mübah yiyecekler ise seni ahiret ile meşguliyete sevkeder. Helal yiyecekler ise senin kalbini Allah’a yaklaştırır.

[b]8-[/b] Süfyan-i Servi (ra) buyuruyor ki: Kişinin dindarlığı, ekmeğinin helâlliği oranındadır.

[b]9-[/b] İmam Şarani (ks) buyuruyor ki: Haramla beslenen bir kimseden ancak haram işler çıkar. Şüpheli şeylerle beslenen bir kimseden de şüpheli işler çıkar. Ta ki haramla beslenen bir kimse, Allah’a ibadet etmek istese, buna gücü yetmez.

[b]10-[/b] ” Allah-u Teala, peygamberlerine emrettiğini, müminlere de emretti ve buyurdu ki: Ey peygamberler! Helal yiyiniz ve salih (iyi) işler yapınız! (Müminun suresi: 51)

Müminlere de emretti ki; Ey iman edenler! Sizlere verdiğim rızıklardan helal olanları yiyiniz. (Bakara suresi: 172) ” (Müslim)


[b]Üçüncü Hadisi Şerif[/b]


Enes(r.a) rivayetiyle Peygamber Efendimiz şöyle buyurdular:

[b][color=crimson]Kişi kendisi için istediğini (mü'min) kardeşi için de istemedikçe (gerçek) iman etmiş olamaz.[/color][/b]

( Ahmed b. Hanbel :Müsned, Beyhaki, Tirmizi, Nesei, İbn. Mace)

İmanın hakikatine kişi ancak kendisi için istediğini kardeşi içinde istediği zaman ulaşır. Taklidi iman sahipleri kardeşleri için isar yapamaz. İsar: Kardeşini kendisine tercih etmesidir.


[b]Dördüncü Hadisi Şerif[/b]


Ebu Hureyre(r.a) rivayetiyle Peygamber Efendimiz şöyle buyurdular:

[b][color=crimson]"Kendisini ilgilendirmeyen şeyleri terketmek kişinin İslamının güzelliğindendir."[/color][/b]

( Tirmizi, İbn. Mace)


Bu hadisi Şerifin ışığında;

[b]1-[/b] Bu Hadisi Şerif güzel ahlakın ve edebin mihengidir…

[b]2-[/b] Malayani kişinin kendisini ilgilendirmeyen her şeydir. Kişiyi kulluk mizanından alıkoyan her şey malayanidir…

[b]3-[/b] Ademoğlunun her konuştuğu aleyhinedir. Emri bilmaruf, nehyi anil münker ve Allahı zikir hariç. (Tirmizi, İbni Mace)

[b]4-[/b] Kişi malayaniyi terk etmedikçe hikmet sırrına ulaşamaz.


[b]Beşinci Hadisi Şerif:[/b]


Aişe (r.a.) rivayetiyle Peygamber Efendimiz şöyle buyurdular:

[b][color=crimson]"Kim bizim dinimizde olmayan bir şeyle amel ederse [bidat işlerse] o reddolunmuştur"[/color][/b]

( Beyhaki, Ebu Davud, İbn. Mace)

Bu Hadisi Şerifin ışığında;

[b]1-[/b] Ameller niyetlere göredir, Hadisi Şerifi amellerin Batınî tartısı olduğu gibi bu Hadisi Şerif de amellerin zahiri tartısıdır.

[b]2-[/b] “Dinde sonradan uydurulan her şey bidattir ve her bidatte sapıklıktır.”(Ebu Davud)

[b]3-[/b] “Bidat sünnetin zıddıdır her bidat bir sünneti ortadan kaldırır.”(Ahmed bin Hanbel)

Kuran ve Sünnet ikliminin tatlı meyvesi Marifetullah; Marifetullahın meyvesi de cennetten Cemal-i Bariyi seyretmek ve Habibi Kibriyanın mübarek elinden Kevser içmektir...

Bidatlerden uzak sünnete muvafık bir hayat yaşamak için en asgari düzeyde planlı ve programlı takvaya uygun bir hayat tarzını kendimize düstur edinmemiz gerekir. Bu noktadan hareketle günlük her müslümanın imkân dahilinde uygulayabileceği bir çizelge sunmamız gerekirse:


[b]MÜSLÜMANIN GÜNLÜK HAYAT ÇİZELGESİ[/b]


Günlük Ameller:

[b]1-[/b] Beş vakit namazı vaktinde cemaatle eda etmek.

[b]2-[/b] Kuran-ı Kerimden mutlaka bir bölüm okumak.

[b]3-[/b] İki rekat namaz kılmak suretiyle bile olsa gecenin bir kısmını ibadetle ihya etmek.

[b]4-[/b] Rasulullah Efendimizin haber verdiği sabah-akşam zikrine devam etmek. (eve giriş - çıkış duası, yemek duası, tuvalete giriş - çıkış duası vs.)

[b]5-[/b] İşrak, kuşluk ve evvabin namazlarını kılmak.

[b]6-[/b] Az da olsa imkan dahilinde günlük sadaka vermeye çalışmak.

[b]7-[/b] Her an abdestli olmak.

[b]8-[/b] Her işin başında niyeti düzeltip işin sonunun hayrına mı şerrine mi olacağını hesap ederek iş yapmak.

[b]9-[/b] Azaları (özellikle dili gıybetten ve gözü harama bakmaktan) isyandan korumak.

[b]10-[/b] Alınan evrad ve ezkara devam etmek.

[b]11-[/b] Evden çıkarken her gün rızkının helal olması için Rabbine dua etmek.

[b]12-[/b] Gözün gördüğü her şeye ibretle bakmak.

[b]13-[/b] Ailesinden mesul olduğunu bilip kısa bile olsa evinde hayırlı sohbet meclisi oluşturmak.

[b]14-[/b] Günlük olarak yatağına yatınca nefsinin muhasebesini yapmak.

[b]15-[/b] Yatağına dualarla ve abdestli olarak girmek.

[b]16-[/b] Her türlü taharete riayet etmek. Temizlikte itinalı olmak.

[b]17-[/b] Güneş batarken o günün lehine mi, aleyhine mi şahit olacağı düşüncesiyle yarına daha riayetkâr olmak.



(Ömer ARİF)

2 yorum

İslamın Temelini Teşkil Eden Beş Hadis-i Şerif

[quote="zhümeyra"]ALLAH cc razı olsun kardeşim..maşallah çok güzel bilgiler..RABBİM yararlanmayı nasip etsİn inş...

selam ve dua ile....[/quote]

Amin kardeşim, Allah senden de razı olsun. Bu bilgiler ışığında amel etmek hepimize nasip olsun.

24.09.2007 - naz

İslamın Temelini Teşkil Eden Beş Hadis-i Şerif

ALLAH cc razı olsun kardeşim..maşallah çok güzel bilgiler..RABBİM yararlanmayı nasip etsİn inş...

selam ve dua ile....

23.09.2007 - zhümeyra

Konular